Regelmatig is te lezen over bedrijven die ten onder gaan, ondanks op het oog rooskleurige cijfers zoals een omzet boven de miljoen. Een tekort aan cashflow is daarvan vaak de belangrijkste oorzaak. Iedere ondernemer is bekend met de uitdaging om voortdurend geld beschikbaar te hebben; met name voor start-ups is het een struikelblok. Hier vindt u twee cashflow challenges uitgelegd en zo gaat u ze aan!
Beperkte cashflow challenge #1: te snel groeien in relatie tot beschikbare cash flow
Dat ene volgende grote contract voor uw bedrijf is heel aantrekkelijk voor de groei. Maar deals blijven sluiten staat niet op zichzelf. Snelle groei vereist fikse investeringen het opleiden van werknemers, materiële kosten en overhead. Dergelijke investeringen vormen een behoorlijke aanslag op de cashflow.
Wat moet u inzichtelijk hebben om niet te snel te groeien? Focus op een positieve cashflow. De winst is geen graadmeter voor een goede cashflow. Ondanks winst kan een bedrijf zo snel groeien dat de winst niet genoeg is om de groei te financieren. Dat betekent dat u het resterende geld ergens moet lenen. Bij de bank tegen ongunstige voorwaarden of door factoring met als gevolg onaantrekkelijke gevolgen voor uw klantrelatie. Het kan natuurlijk ook op een innovatieve en vriendelijke manier.
Beperkte cashflow challenge #2: Niet kort genoeg op de bal zitten bij uitstaande facturen
Midden in de groei is de klantrelatie vaak belangrijker dan snel op het geld zitten. Dus een reminder van een factuur… dat wordt uitgesteld.
Hoewel debiteurenbeheer cruciaal is voor een organisatie, hebben veel mensen moeite te vragen om een betaling. Zeker wanneer goede redenen zoals financiële krapte, de chaotische waan van de dag, net investeringen gedaan, worden aangedragen. Dat maakt het niet makkelijker vriendelijk doch dwingend om een betaling te vragen.

Tegelijk: elke dag dat uw bedrijf op een betaling moet wachten, brengt dit hogere kosten met zich mee. Int u het geld helemaal niet, of laat u het achterwege, dan had u net zo goed niet op sales en verkoop in kunnen zetten. De daadwerkelijk geïnde omzet kan bij het afboeken van facturen aan het einde van het jaar er heel anders uitzien dan de verwachtingen op basis van verstuurde facturen.
Factureert u voor alle verkoop van diensten en producten? Int u ook alle facturen, en bijtijds? En hoeveel besteedt u aan tijd en geld voor het innen van facturen? Een strategische aanpak van debiteurenbeheer levert niet alleen betalingen op, maar kan zeker ook bijdragen aan uw klantrelatie en klantenservice. En uiteindelijk zorgt het ervoor dat uw bedrijf verder kan groeien!
Klaar om de 2e cashflow challenge aan te gaan?
Kort op de bal willen zitten bij uitstaande facturen, maar geen zeeën aan tijd beschikbaar? Met de slimme software van Payt automatiseert u uw debiteurenbeheer. U behoudt de vriendelijke dialoog met uw klanten en heeft alle grip op het proces. Meer weten?
Download brochure