Powered by Payt
Automatisering
Plaatsingsdatum: 5 september 2019

5 tips voor het verbeteren van het debiteurenbeheer van een onderwijsinstelling

Het is het einde van de zomervakantie en dus moet ‘studerend Nederland’ weer aan de bak. Hetzelfde geldt voor de Afdeling Debiteurenbeheer van de Nederlandse onderwijsinstellingen, want die moet er onder meer voor zorgen dat de collegegelden op tijd betaald worden. Met behulp van deze vijf tips gaat dat zeker lukken, waarschijnlijk sneller en makkelijker dan vóór de zomervakantie.

Geschreven door: NLBeterBetaald
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

1. Vakantie is pauze

Tijdens de zomervakantie zijn studenten het strand aan het bestuderen of geld aan het verdienen met een vakantiebaantje. Om die reden is de kans klein (kleiner dan buiten de vakantie) dat ze in de vakantieperiode een factuur betalen of een betalingsherinnering opmerken. Daarom adviseren we om dergelijke correspondentie te pauzeren tot twee weken voor het einde van de zomervakantie.

2. Regel het met een betalingsregeling

Niet alle studenten zijn goede cashflowmanagers, dus komt het in de onderwijssector regelmatig voor dat er betalingsregelingen moeten worden getroffen met de studenten, of met de ouders. Hierbij is het belangrijk om je als onderwijsinstelling sociaal op te stellen; u wilt tenslotte dat de studenten zich focussen op het behalen van goede resultaten. Daarom is het goed om hen en/of de ouders zelf de inhoud van de betalingsregeling te laten bepalen, en dus niet andersom. Hierdoor is de kans groter dat de regelingen nageleefd worden, waardoor de kans dat een incassotraject nodig is, kleiner wordt.

3. Een 'gewaarschuwd' student...

In de onderwijssector komt het vaak voor dat automatische incasso’s worden gestorneerd. Dit probleem is op te lossen door studenten er bijtijds op te attenderen –via e-mail of (nog beter) via sms - dat het collegegeld binnenkort wordt afgeschreven en dat daarom het banksaldo toereikend moet zijn. Zo verkleint u het aantal storneringen aanzienlijk.

4. iDEAL is ideaal

Tip: bied alle studenten en ouders die niet gekozen hebben voor automatische incasso de mogelijkheid om het collegegeld via iDEAL te betalen. Hierdoor is het voor hen veel makkelijker om te betalen, waardoor facturen sneller betaald worden. Hetzelfde geldt voor betalingsherinneringen met een iDEAL-link.

5. Praat buitenlands met me

Last but not least: een Engels- of Franstalige student begrijpt geen woord van een Nederlandstalige factuur. Daarom, om het betaalproces te bespoedigen, adviseren we om de factuur in de taal van de student te maken. Als dat lastig is – niet iedereen spreekt Frans– dan heeft Engels alsnog de voorkeur boven Nederlands.

Bent u net als wij nooit te oud om te leren?

Download de whitepaper '10 Beter Betaald tips'. Hierin treft u meer adviezen aan die het debiteurenbeheer van uw onderwijsinstellingen naar een hoger niveau tillen.

Download whitepaper

Brochure NL Beter Betaald

Sneller en beter betaald worden

Met onze 10 inzichten