Powered by Payt
Klantgemak
Plaatsingsdatum: 4 april 2019

Beter incasseren met data driven experimenten

Nog steeds betaalt een deel van de debiteuren een rekening niet op tijd of zelfs helemaal niet. Wij zien dat in 2018 ruim 60% van de debiteuren in Nederland een factuur pas in de herinneringsfase betaalde. Wellicht herkent u dat door eerdere ervaringen. Door data driven te incasseren, leert u snel wat de pijnpunten van uw facturatieproces zijn en –nog belangrijker– wat u kunt doen om beter betaald te krijgen.
Geschreven door: NLBeterBetaald
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Incasseren met software; automatisch data voorhanden

Met de juiste tools om te facturen verzamelt u automatisch kostbare informatie over het betaalgedrag van klanten. Denk hierbij aan wat de meest effectieve betaaltermijn is, welke manier van betalen uw klanten het meest gebruiken, hoe effectief een eerste herinnering is (en die daarna), en of uw klanten gespreid betalen prettig vinden. Met die informatie speelt u beter in op de behoeftes van uw debiteuren en verbetert u het facturatieproces.

Beter incasseren door experimenten

Bent u in staat het betaalgedrag van klanten te verzamelen en te monitoren, dan kunt u met experimenten achterhalen wat nog beter kan. Wijzig bijvoorbeeld eens het moment dat u facturen stuurt. De meeste bedrijven incasseren graag aan het einde van de maand. Wellicht ziet u een verbetering in het betaalgedrag wanneer u direct na afloop van een project of levering factureert. Met behulp van moderne software voor facturen is het eenvoudig om te variëren met diverse aspecten van het facturatieproces.

Lees meer over beter betaald krijgen

10 tips om sneller en strategischer te innen

Experimenteer eens met:

  • Moment van factureren
    In plaats van altijd aan het einde van de maand te facturen, overweeg eens om direct na levering of na een project de factuur eruit te doen.
  • Betaaltermijn
    Een kortere en ongebruikelijke termijn van bijvoorbeeld 17 dagen levert meestal een snellere betaling op dan de standaard 30 dagen.
  • Tone-of-voice in je factuur
    Wie en hoe u iemand aanspreekt heeft invloed op de snelheid van betaling
  • Betaalopties
    Een iDEAL-link levert vaak aanzienlijke verbetering op in de betaaldiscipline van debiteuren, maar wellicht werken uw klanten het liefst met een klassieke bankoverschrijving of juist met PayPal.
Dit zijn slechts vier voorbeelden waar u mee kunt experimenteren om beter te incasseren.
Brochure NL Beter Betaald

Sneller en beter betaald worden

Met onze 10 inzichten