Powered by Payt
Communicatie
Plaatsingsdatum: 6 maart 2019

Debiteurenbeheer effectiever door duidelijk taalgebruik

Een kwart van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een factuur veel te laat of helemaal niet betaald, blijkt uit onderzoek van MarktEffect in opdracht van Lindorff. Van die late- en wanbetalers geeft 16 procent aan dat de oorzaak daarvan een onduidelijke factuur was in plaats van een gebrek aan geld of onwil. Door in facturen kristalhelder te communiceren, hoeven klanten niet te raden waar de factuur over gaat en zijn klanten meer bereid de betalingstermijn te respecteren.

Geschreven door: NLBeterBetaald
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Debiteurenbeheer is klantbeheer

Hoe beter een factuur communiceert wat van de klant verwacht wordt, hoe beter klanten aan de verwachting voldoen. Facturen zijn communicatiemiddelen. Carlijn Hofland, marketing manager Lindorff, adviseert om altijd op de klantrelatie in te spelen. “Het is belangrijk dat je de facturen persoonlijk maakt. Je moet de persoon persoonlijk aanschrijven. Niet ‘Geachte heer/mevrouw’, maar de naam zelf.” Hofland zal het eens zijn; debiteurenbeheer is gewoon klantbeheer. Ja, u wilt de factuur voldaan hebben, maar ook alle toekomstige facturen die u naar een klant stuurt.  

Debiteurenbeheer kan prima zonder jargon

Niemand zou een factuur twee keer moeten lezen om te weten wat er betaald moet worden voor welke dienst. Jargon en onnodig ingewikkeld geschreven passages kunt u achterwege laten. Maak specifiek duidelijk wat er afgenomen wordt. Zorg dat de informatie over het bedrag, de betaaldatum en eventuele contactgegevens voor verdere vragen netjes onder elkaar staat. Vermeld indien nodig een artikelnummer met een duidelijke beschrijving. Kortom, zorg dat de factuur to the point is.

Lees meer over beter betaald krijgen

10 tips om sneller en strategischer te innen

Download whitepaper

Professionaliteit voorop

Factuurgoeroe John Rampton schrijft op Forbes dat de absolute quickwins in facturen te behalen zijn door professionaliteit: “Spelfouten, onjuiste bedragen en generieke opmaken kunnen ervoor zorgen dat een bedrijf er niet professioneel uitziet. Sterker nog; verkeerde betaaldata of bedragen zonder toelichting leiden tot irritaties bij klanten. Dubbelcheck altijd een factuur voordat deze wordt verstuurd.” Nog niet genoemd, maar wel essentieel voor professioneel debiteurenbeheer: verzeker u ervan dat de klant niet twee keer dezelfde factuur ontvangt.

Brochure NL Beter Betaald

Sneller en beter betaald worden

Met onze 10 inzichten