Powered by Payt
Financieel management
Plaatsingsdatum: 17 december 2019

Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 4 financiële KPI’s

Welke bijdrage levert debiteurenbeheer aan uw cashflow? En hoe kan dit effectiever? Met onderstaande 4 financiële KPI’s meet u de impact van efficiënt debiteurenbeheer op uw organisatie en de cashflow.

Geschreven door: NLBeterBetaald
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

1) De gemiddeld behaalde betaaltermijn

Hoe lang doen uw debiteuren erover om een factuur te betalen? Hoe korter deze termijn in dagen, hoe lager ook uw DSO (days sales outstanding). Dat heeft een positieve impact op de cashflow en eigen financiële middelen om in te zetten voor groei en innovatie.

Hoe verbetert u deze KPI?

Spoor uw debiteuren aan om facturen eerder te betalen. Dat kan in de vorm van consistent opvolgen met herinneringen, een zakelijk belletje, een laatste herinnering en eventueel een incassozaak. Door consequente communicatie met debiteuren vergroot u de kans op een snellere betaling. Automatisering van dit opvolgtraject zorgt ervoor dat u er niet meer tijd aan kwijt bent. 

2) De gemiddelde overschrijdingstermijn

Met hoeveel dagen overschrijden uw debiteuren de door u gestelde betaaltermijn? Deze KPI geeft inzicht in de betaalmoraal onder uw klanten. Hoe beter de betaalmoraal, hoe sneller u uw betalingen binnen krijgt. 

Hoe verbetert u deze KPI?

Motiveer klanten om de factuur op tijd te betalen, met duidelijk taalgebruik en consistent opvolgen. Dat kan ook onbewust, bijvoorbeeld met een afwijkende betaaltermijn.

Gebruik alleen effectieve financiële KPI’s om uw debiteurenbeheer te verbeteren

Een KPI is effectief als het tot een potentiële verbetering kan leiden, als u het kunt meten, als het afgezet kan worden tegen eerdere periodes, als u er actie uit kunt halen en als de KPI makkelijk te begrijpen is.

Doe de 5-vragentest voor een goede KPI

3) Facturen afgeboekt als niet-betaald

Hoeveel facturen boekt u per jaar af ten opzichte van de omzet? Het is de meest ingrijpende optie als een betaling uitblijft. Hoe kleiner dit percentage, hoe beter uw gehele debiteurenbeheer het doet en hoe groter het deel van de omzet dat u daadwerkelijk int.

Hoe verbetert u deze KPI?

Om deze KPI te verbeteren, loont een optimaal ingericht debiteurenbeheer. Consistent opvolgen, zorgen voor consequente communicatie en het opbouwen van een digitaal dossier helpen hierbij. Met slimme software voor debiteurenbeheer heeft u alle tools in handen om de impact van afgeboekte facturen op de cashflow te beperken. 

4) En deze KPI’s afgezet ten opzichte van uw branchegemiddelde (en concurrenten)

Wat doen de cijfers van uw KPI’s in een benchmark van uw branche? U checkt het in de BeterBetaaldCheck van NLBeterBetaald. 

Daarin ziet u hoe u ten opzichte van concurrenten scoort op het gebied van:

  • De gemiddeld gerealiseerde betaaltermijn
  • Het openstaande saldo ten opzichte van de jaaromzet
  • Facturen betaald binnen de betaaltermijn
  • Facturen betaald tussen eerste herinnering en incasso
  • Facturen afgeboekt als niet-betaald aan het einde van het jaar

52% van de facturen wordt niet binnen de termijn betaald

Nederlandse organisaties krijgen meer dan de helft van hun facturen niet op tijd betaald. Met alle gevolgen voor de cashflow en financiële ruimte voor groei. Hoe zit dat bij uw organisatie in vergelijking met uw branche? Check het hier!

Start de check

Brochure NL Beter Betaald

Sneller en beter betaald worden

Met onze 10 inzichten