Powered by Payt
Financieel management
Plaatsingsdatum: 24 april 2019

Wetgeving voor een snellere betaling, werkt dat?

Als het aan ondernemersorganisatie MKB-Nederland ligt, betalen grote bedrijven de rekening binnen 30 dagen aan het MKB. Dat pleidooi houdt de organisatie in een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. De vraag is of een kortere betaaltermijn helpt. Is het de oplossing om uw debiteuren de facturen sneller te laten betalen? Met deze 5 tips neemt u de touwtjes in eigen handen om facturen beter betaald te krijgen.

Geschreven door: NLBeterBetaald
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Het pleidooi van MKB-Nederland voor een kortere betaaltermijn gaat een stuk verder dan de huidige wetgeving. Vanaf midden 2017 zijn grote bedrijven in Nederland verplicht om het MKB binnen 60 dagen te betalen. “Het kwam neer op een aanscherping, maar die lijkt niet helemaal te zijn geslaagd”, schrijft Richard Smit in het Financieel Dagblad (FD). “Na jaren van dalingen is de wachttijd weer toegenomen tot boven de veertig dagen.” De 60 dagen lijkt eerder de norm te hebben gezet, beargumenteert Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, in het FD.

Meer dan de helft niet binnen betaaltermijn voldaan

Meer dan de helft van alle verzonden facturen in 2018 werd niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van Payt, aanbieder van software voor debiteurenbeheer, van ruim 1,8 miljoen facturen. Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, consultancy en onderzoek hebben te maken met lange openstaande facturen. In de gezondheidszorg is dat een stuk beter. Wat is het betaalgedrag van ondernemend Nederland?

Invloed betaaltermijn op betaalgedrag?

De vraag is of een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen het MKB voldoende gaat helpen om betalingen daadwerkelijk sneller binnen te halen. “Voor een snelle betaling is een kortere betaaltermijn niet zaligmakend”, zegt Sander Kamstra, directeur van Payt. “Uit ons onderzoek blijkt dat veel debiteuren het op een tweede of derde herinnering laten aankomen. Bijna vijf procent betaalt pas na de laatste herinnering en ruim één procent van de facturen gaat een incassotraject in.” Een strategische aanpak van debiteurenbeheer kan dat proces verbeteren.

Dit zijn de 5 key aspecten van een strategische aanpak van debiteurenbeheer

  • Stuur ten minste twee herinneringen voor elke vorm van juridische actie
  • Toon begrip voor een verlate betaling; deze kan immers onbedoeld vergeten zijn
  • Geef een betaaltermijn op die korter is dan u in de initiële factuur hanteert
  • Houd data bij over de betaaldiscipline van uw klanten in een dashboard
  • Experimenteer met verschillende termijnen, tone-of-voice’s en betaalopties (zoals iDEAL en PayPal)
Brochure NL Beter Betaald

Sneller en beter betaald worden

Met onze 10 inzichten